Zawieszenie MTS Technik

Zawieszenia gwintowane

Można zaryzykować tezę, iż w wielu przypadkach producenci samochodów stosują zasadę, by mieć ciastko i jednocześnie go zjeść. W poszukiwaniu klientów oferują auta cechujące się agresywnym, sportowym designem, lecz już po kilku kilometrach kierowca wie, że siedzi za sterami luksusowej limuzyny. Zamiast wywołujących adrenalinę zrywów, ryku silnika i emocjonujących driftów niedoszły rajdowiec przemierza wstęgi szos bezszelestnie, miękko i komfortowo. Czegoś w tej bajce brakuje. Czego? Najczęściej do pełni szczęścia wystarczy sztywne zawieszenie. Najskuteczniejsze jest zawieszenie gwintowane. Dlaczego? Podpowiadamy.

  • zym jest zawieszenie gwintowane?
  • D2 Racing i MTS Technik – różnice i podobieństwa
  • Ile czasu wytrzymuje zawieszenie gwintowane?
  • Czy warto montować zawieszenie gwintowane?

Zawieszenie gwintowane – co to jest?

Główną zaletą układu jest jego nieskomplikowana konstrukcja. Dzięki temu zawieszenie cechuje się kilkoma pożądanymi cechami:

  • Trwałość;
  • Skuteczność;
  • Niewygórowana cena.

Owszem, można iść w kierunku wariantu hydraulicznego bądź pneumatycznego, jednak nie daje to gwarancji uzyskania optymalnego efektu, natomiast dość skutecznie drenuje budżet.

Właśnie z powodu korzystnej ceny, warto zainwestować w zawieszenie pochodzące od uznanego producenta. Nie ma bowiem sensu ryzykować, montując wyposażenie pochodzące z niewiadomego źródła, skoro na rynku dostępne są niedrogie, a zarazem pewne zawieszenia D2 Racing czy też MTS Technik.

Zawieszenie gwintowane to cztery elementy resorujące wyposażone w sprężynę i amortyzator. Na jego obudowie znajduje się gwint. W celu obniżenia auta stosuje się nakrętki lub talerze. Przesuwają one sprężynę wzdłuż jej osi, co powoduje podniesienie bądź obniżenie samochodu.

Regulację kończy ustawienie nakrętki na optymalnej wysokości i zabezpieczenie jej drugą (kontra).

Miłośnicy wspomnianych już driftów i skrętów powinni pomyśleć o zastosowaniu rozpórek (rurki łączące ze sobą kielichy). W trakcie takich dynamicznych manewrów przy twardym zawieszeniu karoseria narażona jest na ogromne naprężenia. Zatem musi zaistnieć korelacja pomiędzy usztywnieniem zawieszenia a wzmocnieniem górnych partii pojazdu.

Wspomnieliśmy wcześniej o dwóch producentach: D2 Racing i MTS Technik. Czym wyróżniają się produkty tych marek?

Zawieszenie gwintowane D2 Racing 

Aż 80% drifterów japońskiej ligi D1 korzysta z zawieszeń D2 Racing, których właściwości można sprawdzić na stronie: https://www.rpmotorsport.pl/zawieszenie/zawieszenie-gwintowane. Wszystkie zawieszenia D2 mają certyfikat TÜV.

36-stopniowa regulacja twardości daje ogromne możliwości dostosowawcze, a zmianie kształtu sprężyny zapobiega zastosowanie stali SAE9254. Stop aluminium 6061 skutecznie chroni elementy zawieszenia gwintowanego przed korozją.

Zawieszenie gwintowane D2 Racing montuje się w markach aut (wybrane):

  • Mercedes Benz;
  • Saab;
  • Peugeot;
  • Citroen;
  • Renault;
  • Audi;
  • BMW;
  • Infiniti.

Zawieszenie gwintowane MTS Technik 

Niewygórowana cena może wprowadzić w błąd. Firma MTS Technik lokuje swoje produkty w kategorii mid-range i wszystko wskazuje na to, że nie jest to ostatnie słowo na ścieżce rozwoju technologii zawieszeń.

Od 2019 roku MTS Technik skupia się wyłącznie na budowaniu świadomości własnej marki poprzez produkcję nowoczesnych zawieszeń gwintowanych, już jako producent zarejestrowany w niemieckim KBA.

Obecność MTS Technik jako wystawcy została odnotowana na Essen Motor Show, największych targach między innymi branży tuningowej w Europie.

Wypada dodać, iż sprężyny wykonane są ze stali chromowo-krzemowej w procesie zwijania na zimno, natomiast przy produkcji amortyzatorów stosuje się technologię gazowo-olejową.

Jaka jest trwałość zawieszenia gwintowanego? 

Pytanie, ile czasu wytrzymuje zawieszenie gwintowane, pojawia się stosunkowo często. Rzetelna odpowiedź musi brzmieć: to zależy. Co prawda, w przypadku zakupu nowego zawieszenia gwintowanego kierowca nabywa także prawo do gwarancji, jednak to w głównej mierze od użytkownika właśnie zależy długość okresu eksploatacyjnego mechanizmu. Owa zależność ma swój początek w trakcie podejmowania decyzji o zakupie zawieszenia konkretnej marki, co bezpośrednio przekłada się na jakość i trwałość na poziomie OEM.

Czynniki wpływające na trwałość zawieszenia gwintowanego:

  • Styl jazdy;
  • Rodzaj nawierzchni;
  • Wzrost masy nieresorowanej;
  • Nieregularne serwisowanie zawieszenia;
  • Nieprofesjonalne naprawy.

Należy pamiętać, iż każdy z powyższych punktów, niezależnie od siebie ma wpływ na trwałość zawieszenia. W praktyce mechanizm musi zmierzyć się ze wszystkimi naraz.

Oczywiście zawieszenie sportowe z natury rzeczy jest przystosowane do większego „wysiłku”. Jednak doświadczeni kierowcy sposobem jazdy są w stanie ten trud ograniczyć.

Za przykład niech posłuży sposób pokonywania zakrętów. Wystarczy unikać prawej strony drogi obfitującej w ubytki, a nawet obszerne dziury, dzięki czemu na podzespoły zawieszenia nie będą oddziaływać aż tak wielkie naprężenia.

Zawieszenie gwintowane – czy warto?

Zawieszenie gwintowane powstało jako alternatywa dla dużo droższych rozwiązań pneumatycznych i hydraulicznych. W efekcie tuning auta stał się dostępny dla szerszych mas wielbicieli agresywnej jazdy. Kiedy montuje się zawieszenie gwintowane?

Przyczyny są dwie:

  • Poprawa właściwości trakcyjnych auta (lepsza reakcja na skręt, przyklejenie pojazdu do nawierzchni);
  • Obniżenie prześwitu (poprawka wizualna);

Wybierając zawieszenie gwintowane, trzeba wziąć pod uwagę świadomą rezygnację z komfortu jazdy. Praktycznie każda wypukłość zostanie zasygnalizowana rozkosznym stuknięciem. No właśnie, rozkosznym. Czy można chcieć więcej?